Udělej to. Začni. Pusť se do toho!

>> Zobrazit v režimu Readability

Udělej to. Začni. Pusť se do toho!

To, že cílů dosáh­nete, jen když na nich začnete pra­co­vat, vám řekne každý. Zní to jako klišé. Je to slyšet ze všech stran. Málokdo je to však schopen opravdu real­i­zo­vat. Jak poz­nat, jestli vás právě napadl skvělý nápad nebo úplná blbost, když ty nejlepší nápady obvykle jako blbost vypadají? Kde vzít odvahu a odhodlání? A vyplatí se vys­toupit z kom­fortní zóny, když je to tak nepohodlné?

To jsou otázky, na které vám v tomto článku neod­povím. Ano, i já vám mohu říct, že chcete-​li něčeho dosáh­nout, měli byste se do toho pustit. Je to pravda, ale sám s tím mívám často prob­lémy. Od přírody jsem váhavý člověk a udělat rychlé, odvážné rozhod­nutí, je pro mě neu­věřitelně těžké. Mno­hdy jsem radši, když rozhodne někdo jiný. Vždyť mě je to vlastně jedno. Né. Není mi to jedno. Ale sám nevím, co vlastně chci a to je prob­lém. V každé knize se dočtěte, že se máte věno­vat tomu, čemu chcete a že v tom máte mít jasno. Jenže co když v tom jasno nemám? Co když nevím, co chci? S tím vám nikdo nepo­radí. Vlastně ani nemůže. Je to na vás. Pouze vy víte, co chcete. A když né, musíte to zjistit.

Ptáte se jak na to? Ste­jně jako knihy, ani já vám nedám přes­nou odpověď. Je to jako bludný kruh: Udělej to, jinak nezjistíš, jestli to chceš dělat. Často budete mít pocit, že už jste svou vys­ně­nou čin­nost našli. Budete nadšení. Budete na ní pra­co­vat ve dne v noci, ale jak­mile prvotní nadšení opadne, práce ztratí svůj lesk a stane se z ní rutina. Začnete se k ní nutit. Budete se ptát, zda je to opravdu to, co v živ­otě hledáte. Pravděpodobně né. Nějakou dobu vám zabere přemýšlení, co dál a pak na to znovu narazíte. Opět vás to pohltí. Otázka zní, na jak dlouho. Může něco člověka pohltit na celý život? Nevím, ale mys­lím si, že je přirozené měnit oblasti svého zájmu. Ale­spoň do té doby néž najdete ten pravý. I kdy­byste ho měli hle­dat celý život, je to lepší néž dělat něco, co vás nebaví.

Sám na sobě pozoruji, že jsem skuteč­nou náplň živ­ota zatím nenašel. Nebo možná ano. V posled­ních letech jsem zkusil dost věcí. Věno­val jsem se tvorbě webů. Bav­ilo mě to, ale chtěl jsem si zkusit něco nového. Velmi mě zají­mal inter­ne­tový mar­ket­ing. Usilo­val jsem o pozici SEO konzul­tanta a kdy­bych ji získal, věřím, že bych své nadšení udržel. Nakonec se tak nestalo kvůli souběžnému studiu. Nevadí. Člověk má zkusit vše. Stále více času jsem v poslední době věno­val vlast­ním webům a dneska je mou vášní psaní. Miluji ho. Řekl bych, že ze všeho nejvíc. Psát, sle­dovat reakce a vidět, že se někomu články líbí, mi dodává úžasný pocit.

Prob­lém je, že na rozdíl od tvorby webů, z psaní zatím nemám ani korunu. Dokážu to změnit? Mys­lím, že ano. A víte proč? Začal jsem. Neza­čal jsem ze dne na den, tento blog už píšu téměř rok. Ale až nedávno jsem se rozhodl, že se psaní stane mojí pri­or­i­tou a tvorbu webů odsunu do pozadí. Chci psát, a ale­spoň po dobu studií, se tím chci živit. Mys­lím, že ten­tokrát to není jen prvotní nadšení. Je to mno­hem lepší néž tvorba webů. Budu-​li moci za rok říct, že se mi to podařilo, bude to skvělé — pro mě i všechny čtenáře. Pro­tože podaří-​li se mi stát v malinkatém českém ryb­níčku pro­fe­sionál­ním blog­gerem, pak se dá zvlád­nout coko­liv. Každý může zvlád­nout coko­liv. A když se to nepo­daří? Nevadí. Kromě tvorby stránek budu rozumět další věci — blo­gov­ání. Budu mít něko­lik dobře roz­jetých webů a zkusím zase něco jiného. Za zkoušku to stojí a já věřím, že s vaší pod­porou to dokážu!

Jelikož úspěch blogu je tvořen přede­vším jeho čtenáři, za jakýko­liv link, tweet, článek, přidání do RSS či doporučení vám jsem nes­mírně vděčný.

Linkuj! článek. Díky.

To, že cílů dosáhnete, jen když na nich začnete pracovat, vám řekne každý. Zní to jako klišé. Je to slyšet ze všech stran. Málokdo je to však schopen opravdu realizovat. Jak poznat, jestli vás právě napadl skvělý nápad nebo úplná blbost, když ty nejlepší nápady obvykle jako blbost vypadají? Kde vzít odvahu a odhodlání? A vyplatí se vystoupit z komfortní zóny, když je to tak nepohodlné?

To jsou otázky, na které vám v tomto článku neodpovím. Ano, i já vám mohu říct, že chcete-li něčeho dosáhnout, měli byste se do toho pustit. Je to pravda, ale sám s tím mívám často problémy. Od přírody jsem váhavý člověk a udělat rychlé, odvážné rozhodnutí, je pro mě neuvěřitelně těžké. Mnohdy jsem radši, když rozhodne někdo jiný. Vždyť mě je to vlastně jedno. Ne. Není mi to jedno. Ale sám nevím, co vlastně chci a to je problém. V každé knize se dočtěte, že se máte věnovat tomu, čemu chcete a že v tom máte mít jasno. Jenže co když v tom jasno nemám? Co když nevím, co chci? S tím vám nikdo neporadí. Vlastně ani nemůže. Je to na vás. Pouze vy víte, co chcete. A když ne, musíte to zjistit.

Ptáte se jak na to? Stejně jako knihy, ani já vám nedám přesnou odpověď. Je to jako bludný kruh: Udělej to, jinak nezjistíš, jestli to chceš dělat. Často budete mít pocit, že už jste svou vysněnou činnost našli. Budete nadšení. Budete na ní pracovat ve dne v noci, ale jakmile prvotní nadšení opadne, práce ztratí svůj lesk a stane se z ní rutina. Začnete se k ní nutit. Budete se ptát, zda je to opravdu to, co v životě hledáte. Pravděpodobně ne. Nějakou dobu vám zabere přemýšlení, co dál a pak na to znovu narazíte. Opět vás to pohltí. Otázka zní, na jak dlouho. Může něco člověka pohltit na celý život? Nevím, ale myslím si, že je přirozené měnit oblasti svého zájmu. Alespoň do té doby než najdete ten pravý. I kdybyste ho měli hledat celý život, je to lepší než dělat něco, co vás nebaví.

Sám na sobě pozoruji, že jsem skutečnou náplň života zatím nenašel. Nebo možná ano. V posledních letech jsem zkusil dost věcí. Věnoval jsem se tvorbě webů. Bavilo mě to, ale chtěl jsem si zkusit něco nového. Velmi mě zajímal internetový marketing. Usiloval jsem o pozici SEO konzultanta a kdybych ji získal, věřím, že bych své nadšení udržel. Nakonec se tak nestalo kvůli souběžnému studiu. Nevadí. Člověk má zkusit vše. Stále více času jsem v poslední době věnoval vlastním webům a dneska je mou vášní psaní. Miluji ho. Řekl bych, že ze všeho nejvíc. Psát, sledovat reakce a vidět, že se někomu články líbí, mi dodává úžasný pocit.

Problém je, že na rozdíl od tvorby webů, z psaní zatím nemám ani korunu. Dokážu to změnit? Myslím, že ano. A víte proč? Začal jsem. Nezačal jsem ze dne na den, tento blog už píšu téměř rok. Ale až nedávno jsem se rozhodl, že se psaní stane mojí prioritou a tvorbu webů odsunu do pozadí. Chci psát, a alespoň po dobu studií, se tím chci živit. Myslím, že tentokrát to není jen prvotní nadšení. Je to mnohem lepší než tvorba webů. Budu-li moci za rok říct, že se mi to podařilo, bude to skvělé – pro mě i všechny čtenáře. Protože podaří-li se mi stát v malinkatém českém rybníčku profesionálním bloggerem, pak se dá zvládnout cokoliv. Každý může zvládnout cokoliv. A když se to nepodaří? Nevadí. Kromě tvorby stránek budu rozumět další věci – blogování. Budu mít několik dobře rozjetých webů a zkusím zase něco jiného. Za zkoušku to stojí a já věřím, že s vaší podporou to dokážu!

Jelikož úspěch blogu je tvořen především jeho čtenáři, za jakýkoliv link, tweet, článek, přidání do RSS či doporučení vám jsem nesmírně vděčný.

Linkuj! článek. Díky.


(K čemu je Flattr?)

Diskuze

  1. Václav Bešťák Srp 14, 2010 at 10.39

    Dost často bývám nerozhodný, i když jsem si dřív myslel, že tomu tak není. Není špatné si sepsat případné klady a zápory, dost to pomůže ;-) .

    Vydělávání na blogu je skoro nemožné (pokud samozřejmě nemáš denní návštěvnost v šesticiferných číslech). Ale tak ano, dá se na blogu vydělávat, ale jen omezeně. V životě bych na blogu nepublikoval PR článek a dva odkazy v patičce na kontaktní čočky určitě nikoho nezabijí a alespoň pokryjí náklady na provoz blogu. Tlačítko Donate může být dobrý, ale nikdy mě nenapadlo ho na blog umístit. Mohl bys prosím pak říct (nebo jenom naznačit), kolik lidí a třeba kolik se rozhodlo věnovat?

  2. Michal Škoula Srp 14, 2010 at 10.49

    Tak dnešní článek mi připadá tak trochu jako slátanina. Nevyčerpal jsi náhodou téma osobního rozvoje? Já jen aby to nesklouzlo někam kam nechceš.

  3. Pavel Říha Srp 14, 2010 at 11.20

    Václav Bešťák: Že pomůže vypsání kladů a záporů souhlasím. Co se týče vydělávání na blogu, vím, že to není úplně jednoduché. Chce to asi buď tu hodně vysokou návštěvnost, silnou komunitu nebo nějakou doplňkovou věc, kterou můžeš nabídnout. Neříkám, že chci vydělávat pouze z tohoto blogu. Mám ještě MyMaemo.cz a jeden „blogový“ projekt, kterému celkem věřím, pilně připravuji. Nevím jestli to půjde, ale zkusím to. :)

  4. Pavel Říha Srp 14, 2010 at 11.28

    Michal Škoula: Záleží, jak se to vezme. Je pravda, že spíš než článek, je to zachycení mé mysli. I způsob psaní byl úplně jiný než obvykle. Když jsem začal psát začátek, vůbec jsem netušil, že konec bude vypadat takto. Obvykle si dělám nejprve osnovu, ale tentokrát jsem nechal slova volně plynout a toto z toho vypadlo… Přemýšlel jsem pak, jestli to publikovat, ale nakonec jsem se rozhodl, že jo. Takže to ber jako možnost, nakouknout do mé hlavy ;-)

    Co se týče témat osobního rozvoje, myslím, že jsem se tímto článkem úplně od tématu neodchýlil. Každopádně jsem témata nevyčerpal. Mám jich tu v poznámkách dopředu vymyšlených 2 stránky :D

  5. Lelkoun Srp 14, 2010 at 12.19

    Nejdříve bych opatrně začal experimentovat spíše s běžnou reklamou než s tlačítkem Donate.
    1) Tvoje články by musely být naprostou špičkou, aby ti někdo něco dal.
    2) Ne každý má PayPal účet (včetně mě).
    3) U PPC reklam se hodnota CTR dost často pohybuje u nuly. V tomto případě budou prokliky ještě mizivější.
    4) Češi jsou lakomý národ. Pochybuju, že dobrovolné příspěvky budou vyšší než příjem z reklam.
    Ale pokud s tím prorazíš, určitě dej vědět. ;-)

  6. SkyLuke Srp 14, 2010 at 16.46

    Nevím, zda-li je donate tím nejlepším způsobem. Spíš bych zkusil nasadit nějakou nenápadnou a dobře vsazenou reklamu. Mimochodem, mám úplně stejné plány. Jen něco musím zařídit okolo ŽL. A taky mám nachystaný článek, který je tak trochu víc osobní a nevím, jestli ho publikovat ;D

  7. Pavel Říha Srp 14, 2010 at 17.20

    Lelkoun & Skyluke: K reklamě na tomto blogu, i na blozích obecně, mám poměrně negativní postoj. Takže si nemyslím, že by se tu nějaká reklama začala objevovat. Donate možná vydělá méně, ale domnívám se, že když je použit v přiměřené míře, tak nikoho neobtěžuje. Ti, kteří jsou ochotni blog podpořit, to udělají, ostatní si toho nemusí všímat.

    Nemyslím si, že přímo tento blog bude nějak moc ziskový, mám v plánu i jiné projekty, o oblastech, které mě zajímají bych byl ochoten psát třeba i pro nějaký server, možností je více. V článku jsem chtěl vyjádřit, že chci psát a vydělávat tím. Možná jsem málo zdůraznil, že nejen pro tento blog. Tento blog vidím jako takovou moji základnu, která o mě dává vědět, buduje mi nějaké jméno a na kterou mohu navázat další, třeba už výdělečnější činnosti.

    Skyluke: Článek rozhodně publikuj ;-) Já osobně měl pocit, že ten můj se někomu může zdát příliš naivní, že mě lidi budou v komentářích odrazovat (což někteří dělají) a že ho celkově moc neocení. Ale zase na druhou stranu myslím, že když už píšu o osobním růstu, měli by čtenáři vědět, kdo jsem, kam směřuji a jaké jsou mé cíle. Takže jsem to nakonec publikoval… Udělej to taky :)

  8. Vůdce Srp 14, 2010 at 17.29

    Ha, máme stejný problém (teď píšu k tomu začátku). Taky jsem moc nevěděl a možná ještě úplně nevím, co vlastně chci. Ale po těchto prázdninách už se mi tak nějak věci v hlavě rovnají a už to začíná nějak směřovat.
    K tomu vydělavání na blogu – dá se to a ani to tak nemusí vadit. Nejjednodušší je prodávat odkazy (ranky na to máš dobrý), to je docela „neviditelný“. Při dobré návštěvnosti si můžeš hodit někam bannerovou reklamu. Mě by vůbec nevadilo, kdyby tu byla reklama na něco zajímavýho. Sice tato šablona není na reklamu moc stavěná, ale v levým sidebaru bys něco hodit mohl.
    To Donate je dobrej nápad, ale jak už tu bylo zmíněno, Češi na to většinou nejsou, radši ty prachy utratí v hospodě.
    A taky ne každej má Paypal ;)

  9. SkyLuke Srp 14, 2010 at 17.29

    Pavel Říha: Však udělám, doufám, že ještě dnes. Úplně vím, jak jsi ten článek myslel. Třeba si za pár měsíců tenhle článek přečteš a řekneš si, žes udělal kurva kus práce ;)

  10. Pavel Říha Srp 14, 2010 at 17.49

    Vůdce: Někomu reklama nevadí, ale mnohým ano. Mě odkazy a bannery v přiměřené míře rovněž nevadí, ale ne na mém blogu. Kdyby mi za to někdo nabízel rozumné peníze, možná bych si to rozmyslel. Nicméně to musím nejprve navýšit návštěvnost. Pár stovek měsíčně, které bych teď možná za reklamu dostal, mi jako dobrý obchod nepřijde…

    Účet na PayPal možná každý nemá, ale přes PayPal jde platit i přímo kartou. Nepotřebuješ tam mít účet. Sám mám vyzkoušeno, že za jistých okolností donate může fungovat lépe než reklama.

    A co se týče tvého myšlenkového posunu za tyto prázdniny, na tvém blogu jsem ho zaregistroval. Myslím, že je to krok dobrým směrem ;-)

  11. Pavel Říha Srp 14, 2010 at 17.52

    SkyLuke: Přesně to si od tohoto článku slibuji. Že na něj za rok kouknu a ať už úspěšný blogger budu, nebo ne, uvidím, jak moc jsem se za ten rok posunul ;-)

  12. Václav Bešťák Srp 14, 2010 at 23.38

    Kdo je to úspěšný blogger?

  13. Pavel Říha Srp 15, 2010 at 0.00

    Václav Bešťák: Dobře, přiznávám, že jsem použil zavádějící termín, protože úspěšným je sám pro sebe každý, kdo si tak připadá a vlastně bych byl úspěšný blogger už teď :D Takže chceš-li, můžeš to nahradit slovem známý, čtený, populární blogger, který si to ošéfoval tak, aby ho jeho činnost dokázala uživit ;-)

  14. Viktor Srp 15, 2010 at 21.39

    To, že se chcete dál věnovat pouze psaní je skvělý nápad. Otázkou ovšem zůstává, zda to táhnout přes tento blog a tento typ článků, které jsou zde uvěřejněny. Jsem ochoten zmáčknout paypal tlačítko v momentě, kdy bude obsah excelentní a budu vidět silnou genezi zvoleného tématu, unikátní obsah.

    Článků o GTD, různých TOP 10 tipů proč se nebát jít v noci na záchod, je všude mraky. Chybí mi zde nějaká výrazná diferenciace oproti zbytku (především anglicky psaných podobných blogů). To, že český čtenář je (většinou – nechytejte mě prosím za slovo) vděčný za cokoliv, co nemusí číst v angličtině ještě neznamená, že to je „ta“ unikátnost, která jej přiměje něco darovat.

    Styl psaní se mi líbí a klidně bych se být vámi zkusil dostat i do tištěných periodik, případně na významné (oborové?) zpravodajské servery. Důležité je však mít představu co člověk chce psát, čím se chce zabývat.

    Hodně úspěchů, budu vás sledovat.

    Viktor M.

  15. Pavel Říha Srp 16, 2010 at 1.26

    Viktor: Děkuji za hodnotný příspěvek. S tím, že čtenář chce kvalitní článek, který si jinde nepřečte, máte myslím z části pravdu. Na druhou stranu je fakt, že články tipu „TOP 10 tipů proč se nebát jít v noci na záchod“ vzbudí vždy největší zájem, spoustu lidí na ně odkáže, jsou nejvíce čtené. Odbornější nebo více osobní články většinou nejsou schopny takový úspěch sklidit, jelikož jsou namířeny na mnohem užší skupinu lidí a nevytváří onen lavinový efekt, kdy na článek čtenáři odkazují na Twitteru, Facebooku, atd. Je však pravda, že tyto kvalitnější články zase převyšují „populárně-bulvární“ články v jiných ohledech, jako je třeba uznání čtenářů a s tím spojená ochota použít Donate. Pokud chci ovšem vejít ve známost, potřebuji pro získání čtenářské základny zatím oslovovat spíše širší skupinu lidí .

    S tím, že publikování v jiných periodikách může hodně pomoci, rovněž souhlasím. Jak už jsem psal výše, nechci vše stavět pouze na tomto blogu, ale měl by být pro mě spíš jakýmsi výchozím bodem, základnou odkud budu pokračovat dál.

    Vím, že vydělávat psaním není vůbec lehké a zcela jistě mám před sebou ještě dlouhou cestu. Na druhou stranu, když se kouknete, na jaké úrovni jsem byl před necelým rokem v začátcích tohoto blogu (radši ani nekoukejte), jistý posun je tam myslím znát. A když se budu psaní v roce následujícím opravdu věnovat, musí to mít efekt.

  16. Viktor Srp 16, 2010 at 14.24

    Určitě držím palce, chápu, že blog je pouze jednou z možností, kde publikovat a budování čtenářské základny je potřeba. Pak už je třeba jen domyslet, jak to celé „monetizovat“ tj. zda ten paypal bude optimální možnost. Na to jsem zvědav, jaký bude Váš poznatek z praxe.

    Ať se daří!

    Viktor M.

  17. zelvajs Zář 4, 2010 at 21.42

    Tvorba webů je taky hromada psaní :-)

  18. Julie S. Lis 7, 2010 at 20.21

    Je skvělé, že jste našel něco co vás baví a chcete to alespoň nějakou dobu opravdu dělat, přeju vám hodně štěstí a následně úspěchu!

  19. Honza Čer 17, 2011 at 14.11

    Chválím.. dnes jsem četl pár článků na tvém blogu a je to paráda (-;

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>