Neumím žít, umím radit

>> Zobrazit v režimu Readability

Neumím žít, umím radit

Dočetl jsem Knihu o štěstí od bývalého molekulární biologa a součas­ného bud­dhi­stick­ého mnicha Matthieu Ricarda, a musím říct, že mě velmi oslovila… a vzbudila ve mně otázku.

Uce­le­nou recenzi knihy asi nemá cenu psát, stačí říct, že je to ten nejlepší průvodce štěstím, kterého si můžete v kni­hovně půjčit. Autor zde skvěle propo­juje východní moudrost se smýšlením západ­ního světa a před­kládá uce­lený obraz o tom, co štěstí ve skutečnosti je, a jak jej dosáh­nout. Ostatně on sám je živým důkazem, že štěstí dosáh­nout lze.

Dnes ale nechci mlu­vit ani tak o štěstí, jako spíš o důvěry­hod­nosti a právu dávát rady druhým. Ano inspiroval mě k tomu Matthieu Ricard, pro­tože jeho kniha je nap­sána tak, že mu věříte každé slovo od začátku do konce, a zároveň víte, že neděláte chybu. Ste­jně jako mnozí jiní bud­dhis­tičtí učenci zkrátka žije tak, jak káže.

Otázka, na kterou mě přivedl zní: je moudré důvěřo­vat někomu, kdo sice něco hlásá, ale zároveň to neprak­tikuje? Kdo nabízí metodu, která nás má činit šťast­nými, ale zároveň sám šťastný není? Nechci teď narážet na nějaké výz­načné autory z řad filo­zofů, jako spíš vztáh­nout tuto otázku napřík­lad k sobě. Mohu zde vych­val­o­vat napřík­lad pří­tomné bytí, brzké vstávání, GTD a spoustu dalších věcí, když mnohé nedokážu dodržo­vat tak přík­ladně, abych výhody z nich ply­noucí sám dlouhodobě pociťo­val? Mohu o těchto všech věcech psát, když jejich konečným cílem by log­icky mělo být přinést člověku štěstí?

Né, ještě skutečně nejsem dokonale šťastný.

Ste­jně tak si troufnu říct, že není dokonale šťastný David Allen, Leo Babauta, Stephen Covey či jakýko­liv jiný autor kla­sické lit­er­atury osob­ního rozvoje. Něk­teří z nich možná dokonale šťastní jsou, nevím, ale tvrdím, že naprostá většina autorů na tom bude podobně, jako kde­jaký jiný člověk. Stále jsou upnuti na min­u­lost, na budouc­nost i na svoje ego. Stále se někam ženou, hledají falešná uspoko­jení a recept na skutečné štěstí zatím nenale­zli. Když nedokáží pora­dit sami sobě, dokáží pora­dit svým čtenářům? Dokážu jim pora­dit já?

Otázku nechám otevřenou…


Jak by měli žít druzí, vám řekne každý, jak ale žít svůj vlastní život, ví jen málokdo.
- Autor neznámý

Dočetl jsem Knihu o štěstí od bývalého molekulární biologa a současného buddhistického mnicha Matthieu Ricarda, a musím říct, že mě velmi oslovila… a vzbudila ve mně otázku.

Ucelenou recenzi knihy asi nemá cenu psát, stačí říct, že je to ten nejlepší průvodce štěstím, kterého si můžete v knihovně půjčit. Autor zde skvěle propojuje východní moudrost se smýšlením západního světa a předkládá ucelený obraz o tom, co štěstí ve skutečnosti je, a jak jej dosáhnout. Ostatně on sám je živým důkazem, že štěstí dosáhnout lze.

Dnes ale nechci mluvit ani tak o štěstí, jako spíš o důvěryhodnosti a právu dávát rady druhým. Ano inspiroval mě k tomu Matthieu Ricard, protože jeho kniha je napsána tak, že mu věříte každé slovo od začátku do konce, a zároveň víte, že neděláte chybu. Stejně jako mnozí jiní buddhističtí učenci zkrátka žije tak, jak káže.

Otázka, na kterou mě přivedl zní: je moudré důvěřovat někomu, kdo sice něco hlásá, ale zároveň to nepraktikuje? Kdo nabízí metodu, která nás má činit šťastnými, ale zároveň sám šťastný není? Nechci teď narážet na nějaké význačné autory z řad filozofů, jako spíš vztáhnout tuto otázku například k sobě. Mohu zde vychvalovat například přítomné bytí, brzké vstávání, GTD a spoustu dalších věcí, když mnohé nedokážu dodržovat tak příkladně, abych výhody z nich plynoucí sám dlouhodobě pociťoval? Mohu o těchto všech věcech psát, když jejich konečným cílem by logicky mělo být přinést člověku štěstí?

Ne, ještě skutečně nejsem dokonale šťastný.

Stejně tak si troufnu říct, že není dokonale šťastný David Allen, Leo Babauta, Stephen Covey či jakýkoliv jiný autor klasické literatury osobního rozvoje. Někteří z nich možná dokonale šťastní jsou, nevím, ale tvrdím, že naprostá většina autorů na tom bude podobně, jako kdejaký jiný člověk. Stále jsou upnuti na minulost, na budoucnost i na svoje ego. Stále se někam ženou, hledají falešná uspokojení a recept na skutečné štěstí zatím nenalezli. Když nedokáží poradit sami sobě, dokáží poradit svým čtenářům? Dokážu jim poradit já?

Otázku nechám otevřenou…


Jak by měli žít druzí, vám řekne každý, jak ale žít svůj vlastní život, ví jen málokdo.
- Autor neznámý


Diskuze

  1. Michal Škoula Čvc 11, 2011 at 21.02

    To je právě to. Když někdo vyzkouší nějaký nový SW, zkusí něco nového, přečte si o něčem, je nadšený, hned napíše článek a za chvíli zjistí, že je to blbost a už to tak nedělá…

    Myslím, že nemá smysl hledat dokonalé štěstí. Žij tak jak chceš. Jaký si to uděláš, takový to máš, v životě jsou vždy problémy a vždy budou, a je to tak přirozené…

    Zde vyvstává otázka, je lepší se za něčím stále hnát, něčeho chtít dosáhnout, zdokonalit se, nebo se s něčím smířit a být šťastný tak jak si..

  2. Markéta Čvc 11, 2011 at 21.05

    Kdyby radili jen doopravdy spokojení lidé, tak by žádné knihy a weby o osobním rozvoji neexistovaly:) Naopak, je jasné že je kvalifikovanější radit někdo, kdo se sám s problémy pere, než někdo kdo je celý život šťastný jak jen to jde:)

  3. Pavel Říha Čvc 11, 2011 at 21.10

    Michal Škoula: No ohledně toho dokonalého štěstí, to by bylo asi na jiný článek… možné to sice myslím je, ale málokdo se asi odebere do ústraní, aby tam 20 let meditoval a pak byl možná dokonale šťastný… i když možná to dokonalé štěstí právě spočívá v tom, že to, že „v životě jsou vždy problémy a vždy budou, a je to tak přirozené“ přijmeš opravdu vnitřně za své… ono to smíření a zřeknutí se určitých věcí, právě k tomu štěstí evidentně vede, ale nesmí to být násilné, což je zas otázka, jak to tedy udělat …no, raději se do štěstí nebudu teď pouštět :D

    Jinak s tím prvním odstavcem naprosto souhlasím.

  4. Pavel Říha Čvc 11, 2011 at 21.12

    Markéta: Právě v tom pak ale spočívá problém, že si on sám ani jeho čtenáři nemohou být jisti, zda se jedná o rady správné…

  5. Michal Škoula Čvc 11, 2011 at 21.16

    Abys potom hledáním štěstí nestrávil celý život a jaký starý mnich někde na horských hřebenech si pak neřekl „Kur*a, že já se tehdá radši neožral“ :D

  6. Mordemy Čvc 11, 2011 at 21.29

    Knihu jsem sice nečetl a tak nevím, jak její autor definuje štěstí, ale připadá mi, že ty se ženeš za něčím, čeho nelze dosáhnout. „Dokonale šťastný člověk“ je blud, je to něco, co je mezi lidmi v západní společnosti hluboce zakořeněno jako ona pomyslná finální laťka, za kterou se všichni ženou. Ale je to blbost. Dokonale šťastný člověk neexistuje a neexistuje nic jako bod nasycení, po jehož dosažení už nebudeš cítit žádný diskomfort a budeš už naprosto, dokonale a navěky šťastný.

    Troufám si dokonce říct, že nebýt šťastný vůbec není v nepořádku. A ne proto, že bych souhlasil s pseudopsychologickými výroky typu „Když je vám blbě, je to strašně super, protože je to nejlepší cesta ke změně!“.

    „Ne, ještě skutečně nejsem dokonale šťastný.“ – ale no tak, to ještě vážně očekáváš, že někdy budeš? Nic jako recept na štěstí není. Život se dá zvládat tu hůř tu lépe, ale „blbý pocity“ budeš mít vždycky. Nemá smysl se hnát za něčím, co nelze chytit.

    Osobně hledám v životě spíš klid a mír, než štěstí. To je podle mě smysluplné hledání, ale rozhodně hledání štěstí vede jen k tomu, že se cítíš stále víc nešťastný a frustrovaný z toho, že k tobě to štěstí pořád nějak nejde. Ostatně proč by taky mělo? Lidé nejsou stvořeni k tomu, aby byli primárně a permanentně šťastní a nelze nijak zařídit, aby tomu tak bylo. Myslet si opak znamená jen utrpení a zklamání, které nutně vede k deziluzi.

  7. Markéta Čvc 11, 2011 at 21.40

    Nebýt webů lidí jako ty (pravda zrovna o tvém jsem se dozvěděla až nedávno na G+ ) tak jsem ještě zahrabaná někde v šílenym kruhu sebenenávisti a negativismu. Nikdy jsem těmhle webů a knihám nevěřila – všechno jsem to házela do pytle „blbečci radí a sami neumí žít), ale jednou jsem na tom byla tak špatně, že jsem tomu dala šanci, přečetla hromadu věcí a pokusila se podle nich fungovat – a jak jsem se po necelém týdnu divila, že i takový maličkosti mi pomáhají. Tak teď všechno co jsem se dozvěděla, přebrala si, vyzkoušela chci taky předávat dál – ač nejsem ani z daleka v pořádku:)

  8. Pavel Říha Čvc 11, 2011 at 21.40

    Mordemy: Teď tak úplně nevím, jak s tvým komentářem naložit (ostatně u tvých komentářů to nevím celkem často). V jedné větě mám pocit, že s tebou souhlasím, v druhé už zas tolik ne…

    …nicméně pokud mluvím o dokonalém štěstí, možná bude lepší, označím-li ho právě za jakési absolutní smíření s tím, že věci jsou takové jaké jsou, a dokonalého štěstí nelze dosáhnout. Neznamená to, že se mi nikdy nemůže přihodit nic zlého, ale spíše to znamená kontinuální pocit naplnění, souznění s okolním světem, atd. A i když se mi něco zlého přihodí, budu s tím „dopředu smířený“ do takové míry, že mě to sice může trápit, ale budu to zkrátka akceptovat, třeba i proti tomu bojovat, ale nepřipraví mě to o můj vnitřní klid a mír, o mé dokonalé štěstí, v rámci kterého prožívám samozřejmě i mnohá neštěstí…

    PS: Pokud budeš mít čas a chuť, doporučil bych ti knihu přečíst ;-)

  9. Jiří Bělák Čvc 11, 2011 at 21.49

    Dokonale šťastný? Člověk, který může ráno vstát, jít si zaběhat, nebo se jen tak projít. Člověk, který si může přečíst knihu. Člověk, který slyší padající kapky deště, šum lesa. Myslím si, že takový člověk může mluvit o dokonalém štěstí, vše ostatní co nám život umožní je pouze bonus. Jde o to si tuto skutečnost ovědomit.

    Cheš aby ti někdo radil v životě? Poradit může kdokoliv, věři-li, že to co hlásá ho činí šťastným, pak je to v pořádku. Jde o to jestli ty chceš žít „cizí“ štěstí.

  10. Pavel Říha Čvc 11, 2011 at 21.58

    Markéta: na tvůj blog jsem také už narazil na Google+, teď na něj narážím znovu a přidávám si jej do čtečky :-)

    Jinak asi s tebou souhlasím, že v určité fázi mohou podobné články člověku pomoci, aby se odrazil ode dna… otázka pak je, zda-li ho dokáží zvednout až na hladinu, nebo je v půli cesty na něm, aby dál již plaval sám, bez jejich pomoci. Jestli se mu po odražení ode dna nestanou opět pomyslným závažím, které mu nedovolí posunout se dál.

  11. Pavel Říha Čvc 11, 2011 at 22.01

    Jiří Bělák: S prvním odstavcem naprostý souhlas… v tom i podle mého spočívá dokonalé štěstí a jde o to si to uvědomit.

    A s druhým odstavcem konec konců také souhlas ;-)

  12. Mordemy Čvc 11, 2011 at 22.37

    Na mě to působí, že neustále hledáš zkratky, kterými bys rád osral život (sám to dělám taky, ale do druhých lidí se snadněji rýpe a je to u nich zjevnější ;) . Být s něčím „dopředu smířený“ opět nelze. Je to jen touha po „definitivním řešení“, po „nezničitelnosti“ a „nezranitelnostI“. Když mluvíš o absolutním smíření, tak je to úplně to samé jako to tvoje absolutní štěstí. Jen jsi to teď jinak nazval.

    Orwell sice říká „Happiness can exist only in acceptance.“, ale on to, řekl bych, myslel i tak, že je potřeba se smířit i s tím, že jsou věci, s nimiž se smířit nelze. Absolutní a konečná řešení neexistují. Živí tvorové a člověk zvláště, nedokáží být statičtí, ani kdyby ta statičnost měla znamenat „věčné štěstí“. Na něco takového nejsme stavění, žádný živý organismus není.

    Snažit se dopředu vyvarovat ztráty vnitřního klidu je stejné jako snažit se zařídit si věčné štěstí. V tomhle vážně není rozdíl.

  13. Pavel Říha Čvc 11, 2011 at 23.24

    Mordemy: Celkem by mě zajímalo, jestli si jen nerozumíme nebo se zkrátka neshodneme – zajímalo by mě, jaká by byla tvá reakce po přečtení knihy… každopádně tvůj názor je zatím dle mého přehnaně negativní, ale respektuji jej. Kde je pravda (skutečně nějaká existuje?) ostatně nemůže z vlastní zkušenosti potvrdit ani jeden z nás…

  14. Mordemy Čvc 12, 2011 at 9.25

    Tady bych řekl, že se opravdu spíš neshodneme. Vidíš až příliš absolutně a nereálně (schizoidně, mám-li být přesný). A ano, co se týče štěstí a názorů na něj, tak za přehnaně negativistického bývám označován celkem běžně. Z mého pohledu jsi ty zase přehnaně pozitivistický.

    Ten závěr, že z vlastní zkušenosti to nemůže potvrdit ani jeden z nás… tím říkáš, že dokud jednou nepřijdu a neřeknu „Koukej ty vole, tak jsem na to konečně přišel! Tohle je ono!“, tak nemám co mluvit o štěstí? Vzhledem k tomu, co tvrdím, tak se tohle nikdy nestane.

    Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit hlavně to, že tohle, co propaguješ, nefunguje (zkoušel jsem). Můžeš namítnout, že se mi to zatím zkrátka jen nepodařilo realizovat, že jsem na to šel špatně nebo jsem tam někde dělal nějakou chybu. Já každopádně tvrdím, že tenhle přístup je fundamentálně chybný sám o sobě a je to jen past.

    Knihu číst nebudu, s příručkami typu „Jak na život?“ jsem skončil; momentálně nemám problém v tom, že bych nevěděl „jak“. Jen k tomu potřebuju sebrat energii a udělat to. Až se mi to podaří, tak zase bude prostor hledat další řešení – protože teprve potom se otevřou další bílá místa, která má smysl zaplňovat knihami; momentálně mám dost.

  15. michaela Zář 15, 2011 at 15.58

    milí čtenáři a autore! vše je v našich hlavách. Tahle věta je tak strohá a přesto hluboká. Funguje spousta věcí, o kterých jsem dříve nevěděla. Tedy i každý z vás je na určité fázi vývoje… tak jako já. Hodně štěstí a spokojeného života všem! ;)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>